Communicatie rondom een internationale product recall
Een internationaal opererende fabrikant van verlichtingsproducten ontdekt een productiefout die een product recall noodzakelijk maakt. De Recall Solutions communicatiespecialisten van Bex*communicatie maken deel uit van het recall team. Na een risico- en stakeholderanalyse bepaalt het recall team de strategie met aandacht voor aansprakelijkheid, schadebeheersing en communicatie. Basis voor alle communicatie vormen een basisstatement en een set Questions & Answers, die in zes talen worden vertaald. Op basis van een nauwgezette actieplanning worden diverse communicatieacties ontplooid: een persbericht voor de (vak)media, recall advertenties, brieven voor de handel, brieven voor overige stakeholders en informatiemateriaal voor de consumenten. Ook is in no time een informatienummer operationeel dat wordt bemand door een call center. Daar kunnen handelspartners en consumenten terecht met hun vragen. Daarvoor is een script in zes talen voorhanden. Ook zorgen we voor een woordvoerder. En we monitoren en analyseren continu de berichtgeving in de media en op social media om waar nodig bij te sturen. Ook aan de follow up is gedacht; handelspartners en consumenten worden geïnformeerd over vervangende producten en de financiële afwikkeling. En na de recall krijgen ze een brief met een attentie.